jak wygląda ścieżka sprzedaży książki moc kobiet sylwia chrabałowska

Jak wygląda ścieżka sprzedaży książki?

Nie mam pojęcia, czy wiesz, jak wygląda ścieżka sprzedaży książki, rozpatrując ją w szerszym kontekście niż kanały dystrybucji. Wyprzedzając nawet ten etap, zapewne masz świadomość tworzonego uprzednio planu marketingowego. Jeśli jednak jesteś autorem, twórcą, który chce przekonać kogoś do swoich tekstów, jeśli chcesz zacząć publikować, to ścieżka sprzedaży zaczyna się w twojej głowie, w twoim ręku, nad twoim kubkiem kawy.

I. Autorskie elevator pitch, czyli jak zaprezentować się w windzie?

20-30 sekund na prezentację pomysłu na biznes czy własnej firmy nie jest umiejętnością, którą powinni opanować jedynie przedsiębiorcy. Jest to szczególnie konieczne każdej osobie, która nie tylko szuka inwestora, ale jako swoisty test dający odpowiedź na pytanie:

Czy znam dobrze swoje przedsięwzięcie?

U podstaw założeń leży przekonanie, iż połowa minuty na przedstawienie istoty sprawy jest wystarczającą jednostką czasu, w której można zamknąć swoją ideę. Tyle może trwać przypadkowa wspólna podróż windą z aniołem biznesu. Grzechem byłoby nie być przygotowanym.

 

Jeśli na swojej drodze spotkasz przypadkiem wydawcę i jesteś autorem tekstu, który chcesz opublikować w formie książki, bądź gotów.

Niech spotkana osoba ma możliwość zareagować tylko na dwa sposoby:

  1. To niezwykle interesujące, proszę opowiedzieć mi coś więcej.

    lub

  2. Przykro mi, ale to nie leży w polu moich zainteresowań.

Cechy elevator pitch dla książki:

  1. Zwięzły zarys.
  2. Działający na emocje słuchacza.
  3. Wzbudzający ciekawość.

 

Jeśli uda Ci się zainteresować współtowarzysza w symbolicznej windzie, powinieneś mieć przygotowaną rozwiniętą prezentację w kolejnych dwóch wersjach, każdą większą, bardziej rozbudowaną od poprzedniej. Owe prezentacje biznesowe można przez analogię odnieść do streszczeń maszynopisów, które autorzy przedstawiają wydawcom czy redaktorom.

Podsumowując pierwszą drogę ścieżki sprzedaży książki, wyróżnię 3 etapy, do których każdy autor powinien być gotowy w każdym momencie:

  1. Zarys historii – 20 sekund na rozmowę lub w korespondencji mailowej maksymalnie 25 słów, w których masz przykuć uwagę.
  2. Krótkie streszczenie – 2 minuty/1 strona maszynopisu, gdzie pomagasz zrozumieć strukturę dzieła.
  3. Długie streszczenie – 20 minut/4-5 stron maszynopisu, dzięki któremu samemu upewnisz się, że cały zaplanowany mechanizm będzie dobrze działał.

Analogicznie, jeśli ta sama ścieżka interesuje cię z punktu widzenia sprzedaży oferty biznesowej:

  1. W 20 sekund chwytasz uwagę odbiorcy na haczyk.
  2. W 2 minuty wykazujesz, że przedstawiana oferta odpowiada na potrzeby klienta.
  3. Masz 20 minut prezentacji, by sprzedać.

II. Jak wygląda ścieżka sprzedaży książki wewnątrz wydawnictwa?

Jeśli jesteś szczęśliwym autorem, który przekonał wydawcę możliwe, że nie będziesz musiał się martwić o:

  • redakcję i korektę,
  • skład, grafikę, okładkę,
  • papier, druk, nakład,
  • strategię marketingową i jej realizację,
  • kanały dystrybucji i ich obsługę.

(Przy okazji zapraszam do artykułu dotyczącego m.in. partnerstw biznesowych. Nie każdemu opłaca się robić wszystko samemu. Często lepiej jest skupić się na kluczowych działaniach.)

Jeśli przekonałeś wydawcę, staje się on twoim osobistym aniołem stróżem na drodze książki do księgarni.

III. Księgarnie i ich pracownicy, czyli niezależna ścieżka sprzedaży książki

Uwaga – pominęłam dużym krokiem hurtownie.

Jesteśmy już na etapie sprzedaży bezpośredniej. Jak wygląda ścieżka sprzedaży książki w księgarni? Tutaj już zupełnie nic od ciebie jako autora nie zależy, zaś wydawca często także nie ma wpływu na to, co się dzieje z książką. Wpierw proces zachodzi w głowie sprzedawcy. Dam przykład.

Mamy książkę, której bohaterką jest bardzo młoda kobieta, można rzec dziewczyna jeszcze. Jej historia dzieje się w mitycznym świecie. Głównym motywem powieści jest przemiana bohaterki, która odkrywa swoje życiowe powołanie.

Co może zrobić z taką książką pracownik księgarni, jeśli ty – jako autor – na samym początku nie zadbasz o właściwy zarys historii i krótkie streszczenie, dzięki któremu nikt nie będzie miał wątpliwości co do kategoryzacji dzieła?

Na samym początku masz jedyną szansę, by przekazać wydawcy, do kogo kierujesz książkę, jakich chcesz zgromadzić czytelników (zobacz artykuł o grupach odbiorców w modelu biznesowym, może ci się przyda?) i w jakiej kategorii ją stawiasz. Jeśli tego nie zrobisz, w kilku księgarniach możesz naszą przykładową książkę znaleźć w działach:

  • literatura fantasy,
  • literatura dla młodzieży,
  • literatura kobieca,
  • literatura rozwojowa.

Później przychodzi czytelnik, który szuka literatury w tych działach, do których jest przyzwyczajony zaglądać. Jeśli twoja książka nie będzie pasowała do jego oczekiwań, nie kupi jej.

Wszystko będzie zależało od tego, jak taką książkę odczyta dany pracownik księgarni. Czy odczyta ją zgodnie z twoją intencją? Czy ma czas na dokładną analizę? Pozostawię te pytania otwartymi…

Koniec zależy od początku

Wiesz już jak wygląda ścieżka sprzedaży książki, jak jest długa i przez ile rąk przechodzi. Jeśli w wydawnictwie tyle osób ma z nią do czynienia, to też dla ciebie szansa, by wieść o niej zaczęła rozchodzić się za pomocą marketingu szeptanego. Jeśli jest dobra, to najlepszy rodzaj promocji dla każdego produktu – polecenie.

  1. Zadbaj, aby twój wydawca nie miał wątpliwości, o czym i dla kogo jest książka (dotyczy to również poradników o charakterze podręcznika!), podaj jej gatunek i kategorię. Niech to będzie jasne od samego początku bez względu na to, jak wciągającą nakreśliłeś fabułę.
  2. Miej pewność, że każdy z łatwością będzie w stanie nauczyć się zarysu historii (twojego elevator pitch), aby przekazać go dalej jako informację o książce.
  3. Zrób wszystko, co w twojej mocy, aby sprzedaż książki nie odbiegła na końcu ścieżki drastycznie od twoich wyobrażeń.

Powodzenia!

🙂