Wpływ polityki i mediów na nowości rynkowe

Pod koniec artykułu znajdziesz istotny wniosek z ankiety The 2016 Most Memorable New Product Launch Survey (Schneider Associates & Sentient Decision Science), który dla planów marketingowych może mieć kolosalne znaczenie. Wszystko zależy, czy wprowadzaniu nowych produktów towarzyszą równolegle kampanie polityczne w mediach.

Poza tym o wpływie mediów na wyniki wyborów mogliśmy się przekonać, uświadamiając sobie, że przywołanie Marka Zuckerberga przed Kongres USA nie odbyło bez powodu.

Polityka i media

O fakcie, że polityka i media mają realny wpływ na naszą rzeczywistość, mógł wnioskować nawet statystyczny Kowalski, gdy dowiedział się z serwisów informacyjnych o przesłuchaniach przed Kongresem USA Marka Zuckerberga (amerykańskiego przedsiębiorcy, głównego twórcy serwisu społecznościowego – Facebooka).

Zuckerberg odpowiadał przez kilka godzin, zaś zaproszenie na wątpliwej przyjemności rozmowy otrzymał w związku z aferą Cambridge Analytica i wykorzystaniem danych milionów użytkowników w próbie wpłynięcia na wybory prezydenckie w USA w roku 2016. W wyborach tych do ostatniej chwili łeb w łeb konkurowali ze sobą Hillary Clinton oraz Donald Trump, który zdobył 288 głosów, zaś sekretarz stanu zakończyła swoją walkę z wynikiem 215 głosów elektorskich.

 

Facebook pod lupą

Jednakże tematyka przesłuchań Zuckerberga przed Kongresem USA była znacznie szersza niż potencjalny wpływ Facebooka na wynik wyborów prezydenckich. Tematyka dotyczyła bowiem działalności portalu i kwestii bezpieczeństwa, rozumianej w bardzo szerokim spektrum.

Co zwróciło moją uwagę:

  • szef Facebooka był bardzo dobrze przygotowany, mówił niemal jak wytrenowany żołnierz 😮 – np. unikał odpowiedzi lub udawał, że pytającemu chodzi o właściciela danych jako użytkownika, a nie o FB; dużo poświęcił miejsca na to, co ludzie sami umieszczają w serwisie (zdjęcia, wpisy), próbując sprawnie ominąć temat danych gromadzonych przez FB na stronach internetowych (przecież każdy, kto miał jakikolwiek kontakt z reklamami FB, wie, jak działa pixel Facebooka…),
  • parlamentarzyści z kolei niejednokrotnie albo nie wiedzieli, o co pytają, albo próbowali przy okazji załatwiać swoje interesy, mając okazję rozmowy z szefem Facebooka,
  • wyszło na to, że dzięki RODO jesteśmy w UE lata świetlne pod względem bezpieczeństwa danych przed Amerykanami,
  • zawsze punkt widzenia zależy od punktu siedzenia – kontrola treści na FB z jednej strony jest zbyt powolna czy łaskawa, a dla innych zbyt rygorystyczna i pochopna…

 

Kampanie polityczne vs kampanie produktowe

Od kilku dni z kolei obserwujemy poruszenie na polskiej scenie politycznej. Polityka i media są ze sobą niemalże połączone. Nie da się realizować polityki bez komunikacji medialnej, z drugiej strony – nie ma aktualnych mediów bez nowości z ze świata polityki. (Sprawny social marketing zawitał niedawno nawet do polskiej partii, która wizerunkowo do tej pory kojarzyła się jedynie z “naturą” i bynajmniej nie z nowymi technologiami…)

Biorąc zatem pod uwagę, że nowe produkty – bez względu na branżę, będą musiały zmierzyć się z falą politycznego szumu w mediach, już dziś warto zastanowić się nad swoimi harmonogramami.

To nie jest tak, że nowy produkt czy usługa w roku kampanii prezydenckiej czy parlamentarnej nie mają szansy na sukces. Pytania:

  • czy wzięliśmy pod uwagę specyficzne warunki, w jakich będzie przebiegał projekt?
  • czy uwzględniliśmy, potrzeby naszego klienta w tak specyficznych okolicznościach?

Możliwe, iż kampania polityczna będzie oliwą podsycającą sprzedaż produktu. Jednakże należy mieć refleksję, czy zmęczony klient ominie nas obojętnie. Może nie powinniśmy się nastawiać na zbyt podkręcone słupki sprzedażowe?

 

Dobra rada – nie wprowadzaj nowych produktów w roku kampanii

Jeśli sprawdzisz poniżej wypisane terminy kolejnych wyborów w Polsce, stwierdzisz, że trudno będzie zupełnie wstrzymywać się z nowymi produktami i czekać na ciszę między kampaniami. Zgadzam się.

Jednakże uprzedzam, ze niebawem zacznie się nowa seria szumu politycznego w naszym kraju i ciągle będzie się coś działo. Co możesz zrobić?

  1. Oszacuj, które wybory według Ciebie będą się wiązały w mediach z największymi fajerwerkami – do osobistej refleksji.
  2. Ustal harmonogram nowego produktu, aby jego premiera nie zbiegała się ze szczytem kampanii wyborczej.

Podsyłam Ci istotny wniosek z ankiety, który dla twoich planów marketingowych może mieć kolosalne znaczenie. Główną radę, jaką tam zawarto, można w luźnym ujęciu podsumować tak:

Jeśli nie masz zaufanej nazwy marki i jej reputacji – co jest luksusem, najlepiej unikaj wprowadzania nowego produktu w roku wyborów.

(The 2016 Most Memorable New Product Launch Survey, Schneider Associates & Sentient Decision Science)

PDF z omówionymi wynikami badań, o których wspominam, możesz pobrać TUTAJ.

 

Kiedy będą następne wybory w Polsce?

2018 r. wybory samorządowe

Odbędą się dokładnie w niedzielę, 11 listopada 2018 r., czyli zbiegną się dokładnie ze 100-leciem odzyskania niepodległości przez Polskę. Można liczyć zatem na wyjątkowo wysoką frekwencję w wielu polskich gminach!

2019 r. wybory parlamentarne

Czyli głosowanie na 460 posłów do Sejmu i na 100 senatorów do Senatu.

W 2019 r. będą również wybory do Parlamentu Europejskiego.

2020 r. wybory prezydenckie

Dobiegnie końca kadencja obecnego prezydenta, Andrzeja Dudy, który będzie mógł się ubiegać się o kolejną.